Maand: maart 2015

  • Recept: smoothie

    Vandaag begonnen we de dag met een gezond ontbijt. De kroost apprecieerde deze smoothie. Vanaf nu zetten we wat vaker een smoothie op tafel. Het is eenvoudig klaar te maken en ’t is nog gezond ook!

     

    Ingrediënten voor 4 personen:

    1 banaan

    200 g mix van bosbessen en frambozen (diepvries)

    250 ml melk

    150 g yoghurt

    optie: honing als zoetmiddel

     

    Bereiding:

    De bosbessen en frambozen 10 minuutjes op voorhand uit de diepvriezer halen. Smijt daarna alles in de blender, knopje duwen en klaar!

     

    Wij gebruikten de honing niet om te zoeten. Da’s persoonlijke smaak.

     

    Noot: dit is geen volledig ontbijt. Zorg dat je ’s ochtends ook een boterhammetje met beleg of iets anders van graanproducten eet.

    Nog een noot: geloof het of niet maar dit recept komt van Albert Heijn. Onze noorderburen kunnen ook lekkere dingen maken 🙂

  • Liberalen zijn gelukkige mensen…

    … Toch als ik dit artikel mag geloven.

    Graag deel ik enkele passages uit het artikel met jullie:

    Progressieven bleken volgens de onderzoekers niet alleen vaak een positiever woordgebruik te hanteren, maar zouden ook op beeldmateriaal meer een oprechte lach laten blijven dan hun conservatieve collega’s.

    Het onderzoek toonde aan dat progressieven vaker beroep deden op een positieve taalgebruik,” merkt Sean Wojcik op. “Bovendien bleken progressieven op foto’s vaker een lach te vertonen dan hun conservatieve collega’s. Aan de rimpels rond ogen kon ook worden afgeleid dat de lach bij progressieven vaak oprechter is dan bij conservatieven.

    Ik zou hier laagbijdegrondse dingen kunnen bij schrijven over mensen die een ander gedachtengoed aanhangen, maar ik verlaag me daar niet toe. Ik vind dit artikel wel goed passen bij waar Open VLD voor staat. Een optimistische partij die met een positieve blik kijkt naar de toekomst. Goesting is hier een sleutelwoord.

    We moeten durven geloven en investeren in een groei-economie. Daarmee bedoel ik niet een economie die draait op slaven zoals sommigen het voorstellen in de media. Er zijn mensen waarbij wat activering geen kwaad kan maar er zijn er ook die verdiend met rust gelaten mogen worden. Ik blijf pleiten voor een activeringsbeleid dat ruimte laat voor maatwerk. Geen holle slogans die bij de ene helft van de bevolking kwaad bloed zetten en bij de andere helft voor nog meer wrevel en stigma’s creëren. Neen. Een gericht beleid dat ruimte laat voor een individuele aanpak.

    Wie niet kan werken, zij het om medische of andere gegronde redenen, die moet dat niet doen. En die moet daar zeker niet te pas en te onpas met zijn neus op gedrukt worden. Maar wie niet wil werken, mag niet van de maatschappij verwachten dat zij daar voor opdraait. Mensen moeten durven zelf verantwoordelijk te zijn voor de keuzes die ze bewust maken. En mensen moeten kunnen aanvaarden dat sommige keuzes minder plezante gevolgen hebben.

    Om nog even terug te komen op het artikel: je moet durven open staan voor veranderingen in plaats van angstvallig vast te houden aan (oude) patronen. Je leven is veel aangenamer als je verwonderd kan zijn, als je durft te zeggen ‘We weten niet waar we gaan uitkomen als we dit proberen, maar we geven het een kans.’ Zelf deed ik dat bijvoorbeeld een goeie 4 jaar geleden. Ik startte met een bijberoep. Een jaar heb ik lopen twijfelen voor ik de stap zette. En nu zeg ik: ‘Dit was een goede beslissing, had ik het maar eerder gedaan.’

    Zorg dat je op termijn niet met spijt terugkijkt naar gemiste kansen. Maar grijp ze als ze voor je neus bengelen. Het zal je leven verrijken en een boost geven aan je geluksgevoel. Ook al krijg je er volgens het artikel lachrimpels van, laat dat je niet tegenhouden. Tegenwoordig hebben ze daar Botox voor 😉

  • Wie zegt dat jongens altijd wat later zijn…

    … Heeft ongelijk! Wat ik de laatste tijd meemaak met mijn zoon van zeven, bijna acht, bewijst het tegendeel.

    In het eerste leerjaar had hij een liefje, we noemen haar voor het gemak Bertha. In de loop van dat schooljaar geraakte het uit en passeerden enkele opvolgsters de revue. Sinds enkele weken is het terug aan met Bertha. Dat bleek hot news te zijn binnen de lagere school als ik zijn zus mag geloven. Er werd volgens enkele vriendjes van de zoon zelfs al gekust, net niet op de lippen maar er wel héél kort bij!!!!

    Wat moest ik deze week zoal aanhoren van mijn eerste communicant:

    * Nadat hij van de kapper kwam met een kwak gel in zijn haar: ‘Mama, maak je een foto en stuur je die door naar Bertha?’ – ‘Nee jongen, ik heb haar telefoonnummer niet. Laat ons dat ook maar zo houden voorlopig.

    * ‘Mama, Bertha en ik hebben het er vandaag over gehad hoe ons huis er later uit moet zien.’ Say whàt?! Nog maar een paar weken samen zijn en dat klapt al over samenhokken? Hier is mijn moederhart niet klaar voor. Zorg maar voor een goede man cave mijn beste!

    * Bertha is één dezer jarig en hij mag naar het feestje gaan. Vandaag gingen we dus naar de speelgoedwinkel voor een cadeautje. ‘Mama, mag ik een mooie ring kiezen voor Bertha?’ – ‘Ja jongen, kies er maar een mooie uit.’ En bij die ring hoort uiteraard nog een extra cadeautje. En maar blinken toen de cadeautjes vakkundig ingepakt werden in de winkel. This is getting way too serieus :s

    *’Zeg mama, Bertha die wil altijd maar dat ik samen met haar speel maar ik wil ook met mijn eigen vrienden spelen. Als ik een keertje met een ander meisje aan het spelen ben, dan is Bertha boos. En ik moet die altijd maar knuffelen! En als die mij knuffelt hè mama, dan pitst die zo hard dat ik niet meer kan ademen!’ – ‘Ja jongen ze zal verliefd op je zijn hè. Dan doen meisjes zulke dingen al eens. Ik vind het goed dat je ook met je eigen vriendjes blijft spelen.’ Er bij denkend ‘en dat je niet nu al toegeeft aan de grillen van een jaloerse madam des huizes’. Ah gelukkig, het tij keert al een beetje. Zoonlief heeft het voorbeeld van mama en papa goed begrepen: verloochen jezelf niet. Blijf aandacht hebben voor je eigen noden en je eigen vrienden in plaats van alleen maar aan ‘ons’ te denken.

    Het is toch leuk om horen hoe de kroost in hun kinderlijke nuchterheid de grote dingen des levens bekijkt. En dat ze niet gaan voor de clichés binnen relaties. Er blijft toch iets hangen van de vele babbels die we met hen doen. We hebben hen dan toch een goed voorbeeld mee gegeven tot nu toe 🙂

  • Restauranttip: De Groene Munt

    De Wederhelft en ik houden van lekker eten en drinken. Als we de kans hebben, schuiven we ergens onze voetjes onder tafel om eens heerlijk bediend te worden. Gisteren reserveerden we een tafeltje in De Groene Munt. Dit restaurant is een gevestigde waarde in Diest waar we tot onze grote spijt nog niet eerder geraakt waren. Het restaurant is ondergebracht in een prachtig pand met een knap interieur in Engelse stijl. Er is ruim voldoende parkeergelegenheid voor de deur.

    Wij kozen onderstaand menu (6 gangen). De Wederhelft nam er de aangepaste drank bij, ik werd gebombardeerd tot BOB. Als ik een keertje wilde mee proeven van de wijn, was dat geen enkel probleem. Bij reservatie gaf ik door dat de kalfszwezerik en de kokkels niet aan mij besteed zijn, daar bood de chef een waardig alternatief voor. In de plaats van de zwezerik kreeg ik een stoofpotje met heerlijk gegaarde varkenswangetjes en de kokkels werden vervangen door handgepelde grijze garnalen.

    Voor ons is De Groene Munt een klasserestaurant. Elk gerecht werd aantrekkelijk gepresenteerd, de smaken waren ook telkens in harmonie. De wachttijden waren zeker niet te lang, de bediening was vriendelijk en het restaurant straalde rust uit. Dit team moet zeker niet onderdoen voor bijvoorbeeld Couvert Couvert wat betreft de kwaliteit van de gerechten die ze aanbieden. Wij vonden de porties hier in Diest trouwens meer in verhouding tot de prijs van het menu dan in Leuven. Wil je gaan dineren waar je waar voor je geld krijgt, dan moet je zeker eens een tafeltje reserveren in De groene Munt. Ze zien ons daar nog terug, zeker en vast!

     

    Fijnproeversmenu

    • Rundscanneloni – koningskrab – granny smith appel – kataifi garnaal- sojabalsamico

    • Skreihaasje – pestokruim – chiconettes – kokkels – zeebessen – Vin Jaune

    • (*) St.Jacobsvrucht – pastinaakzalf – gefruite bladpeterselie – shii take – breydelham – tartufata

    • (**) Krokante kalfszwezerik – zoete aardappel – croutons – munt – doperwten coulis

    • Intermezzo

    • Hoeve parelhoen paupiette – pistache – abrikoos – courgette – duxelle – risotto – citroentijm jus

    • Frambozen fantasie – lychees – vlierbloesem ijsroom – cuberdon granulaat – kokosschilfers

      of

      Assortiment geaffineerde kazen – vijgenbroodje

       

       


    4 gangen 62 €                          drankformule 30 €

    (*)   5 gangen 77 €                        drankformule 33 €

    (**) 6 gangen 88 €                        drankformule 36 €

  • Moederlijke dilemma’s

    Van zodra de zon zich laat zien, doen onze kinderen niets liever dan buiten spelen. We hebben een grote tuin en wonen naast een doodlopend straatje. Dat straatje staat in verbinding met een woonwijk waar enkel plaatselijk verkeer komt. Vorig jaar mochten de kinderen met hun rollend materieel rond ons huis rijden en in het doodlopend straatje. Achteraan is er een rond punt waar ze kunnen gaan draaien om zo terug tot thuis te bollen. Op die manier hadden ze voldoende bewegingsvrijheid en bleven ze toch in mijn vizier.

    Dit jaar willen ze wat verder op verkenning gaan. Met hun step, fietsjes en al de rest met wielen, cruisen ze door de woonwijk. Meestal met zijn tweetjes of drietjes maar soms ook alleen. Ze gaan dan links en rechts eens buurten, dat komen ze wel eerlijk vertellen. Daar komt dan het dilemma… Hoe vrij laat je je kinderen dezer dagen buiten spelen? Waar trek je de grens?

    Ik probeer de kinderen vrijheid en keuzevrijheid te geven. Ook al valt het me soms moeilijk om ze los te laten, ik doe een effort omdat het in hun belang is. Het stoort me niet dat ze hier op de wijk wat rondrijden. Hoegenaamd niet. Ook al zie ik hen niet. Omdat ik weet dat dit een veilige en rustige buurt is. Omdat ik weet hoe ik vroeger zelf was. En dan begint de mallemolen in mijn hoofd.

    Zouden de andere buren er ook zo over denken? Vinden die het niet vervelend dat onze kroost daar fietst en stept? Verdragen de mensen dat tegenwoordig nog? Als je de actualiteit mag geloven, moet je kinderen onder een glazen stolpje zetten na schooltijd en dan liefst nog eentje met geluidsdemping. Spelen en kabaal maken moeten ze maar op school of in de hobbyclub doen.

    Wel, De Wederhelft en ik doen daar niet aan mee. Onze kinderen moeten onbezorgd kind kunnen zijn. Ze spelen, ravotten en gieren het uit. ’s Avonds komen ze pompaf en met zwarte handen en voeten naar binnen. Zo hoort het. Natuurlijk kijken ze ook al eens wat tv of spelen ze een spelletje op de computer maar het merendeel van de tijd zijn ze kind. Spelen ze onbezorgd buiten, maken ze zich vuil en experimenteren ze met hun speelgoed, met takken en bladeren, met wat ze tegenkomen (nee, geen drugs, sigaretten of alcohol voor zover ik weet 🙂 ). Ik weiger te geloven dat deze maatschappij verdorven is. Laat ons hopen dat de mensen wel nog verdraagzaam zijn en spelende kinderen in hun straat tolereren. Hoe kunnen kinderen anders onbezorgd opgroeien en leren omgaan met vrijheden? Apetrots was ik toen ze vanavond uit zichzelf op tijd naar huis kwamen om aan tafel te schuiven, netjes hun fietsjes in de garage parkeerden en flink naar binnen kwamen.

     

     

  • Verrassingskind

    Verrassingskind

    2009 was voor ons gezin een bewogen jaar. Ik zette toen een dochter op de wereld. Enkele maanden later, ik was toen net terug aan het werk na mijn bevallingsverlof, verhuisden De Wederhelft en ik met onze 2 ukkies naar het eerste huis dat we zelf kochten. Man, wat een feest! Nu kon het settelen beginnen met van die huisje-boompje-tuintje-kindjes-toestanden.

    Eind juni was het toen. Nog eens enkele weken later liep ik met een klein hartje naar mijn baas. Of we eens konden babbelen. Dat ik er over enkele maanden weer een tijdje niet zou zijn. ‘Oei An, ge hebt toch niks ergs aan de hand hè?’ – ‘Goh, aan de hand zo niet. ’t Zit eerder in mijn buik.’ Patat! Miss H was ongeveer 5 maanden oud toen we zonder het te weten opnieuw het grote lot getrokken hadden!

    Heel ons leven werd onverwacht overhoop gezet toen bleek dat borstvoeding geven geen betrouwbare vorm van anticonceptie is. De gynaecoloog had het over ‘goede grond om op te mesten’ 🙂 En meteen wisten we welk vlees we in de kuip hadden. Ik noemde je tijdens mijn zwangerschap ‘mijn tijgertje’. Je was en bent hevig en onstuimig maar je bent bovenal een vat vol verrassingen. Als een verrassing heb je jezelf aangekondigd en sedertdien vallen we van de ene verrassing in de andere.

    2 keer bezorgde je me tijdens de zwangerschap blauwe plekken ter hoogte van mijn ribben. De eerste keer toen je in stuit ging liggen en de tweede keer toen je je weer in de goede houding draaide. Je voorgangers hebben me dat nooit gelapt. Je wilde zo snel geboren worden (lang verhaal maar: 18 minuten) dat je ter wereld kwam met 2 dubbele blauwe ogen! 2 prachtige blauwe kijkers met daarboven 2 knoerten van bloeduitstortingen. Bam, daar volgde alweer een verrassing! De vroedvrouw zei ergens tijdens die 18 minuten vrolijk ‘Oooohh amai, wat een mooie zwarte haardos heeft jullie baby!’ Wij wisten even niet waar we het hadden. Broer en zus kwamen met wat transparante dons op hun hoofd ter wereld. Wow, nu hadden we een kindje met haar! Tot die tijd hadden we bij onze kinderen zelfs nog geen kam of borstel nodig gehad. Hilariteit alom in het verloskwartier toen ze onze gezichten zagen na die uitspraak van de vroedvrouw.

    6 weken later volgde een minder leuke verrassing: jij en ik brachten een weekje door op de pediatrie want je bleek een hersenvliesontsteking te hebben. Grote broer werd net in die week 3 jaar en ook in diezelfde week werd zus een dagje gehospitaliseerd voor een kleine ingreep. Hoe zot kan het nog worden… Als kersverse ouders van 3 kinderen (in 3 jaar tijd) wisten we even niet meer van welk hout pijlen maken. Humor en jullie drietjes sleepten er ons als vanzelf door.

    Toen je enkele maanden oud was, slaagde je er in om je parkmobiel te slopen. Iets waar broer en zus zich nooit aan waagden toen zij nog in dat park lagen. Telkens wij ongerust aangelopen kwamen als we het kabaal hoorden, lag je met fonkelende oogjes breed te lachen 🙂

    IMG_6239

    Leren stappen deed je als snelste van de 3. Er waren wel meer dingen die je opvallend snel kon. Snelheid is iets wat onlosmakelijk met jou verbonden is. Als baby leek je wel over je eigen teletijdmachine te beschikken. Je doorkruiste de kamer zo snel dat we je geregeld kwijt waren. En opnieuw keken die fonkelende blauwe kijkers ons lachend aan als we je dan ergens achter of onder betrapten.

    Raketman, morgen word je al 5 jaar. Lieve jongen van me, blijf ons verrassen. Blijf vooral wie je bent. We weten dat er achter al die schelmenstreken een lief en gevoelig mannetje zit met een klein hartje. We gaan er een leuke dag van maken want je hebt héééél hard naar die 5e verjaardag uitgekeken!

    000015PS:  deze recente foto werd gemaakt door Koen Vandecraen van Kovas Photography. Als je op zoek bent maar een fotograaf die durft afwijken van de klassieke portretten voor een fotoshoot, dan ben je bij hem aan het kuiste adres.

  • Suite Française

    Deze week kreeg ik de kans om Suite Française in avant-première te zien. Vrouwelijk België kent deze film waarschijnlijk als ‘de Hollywoodfilm van Matthias – lekker ding – Schoenaerts’. Voor mij was het de film die was gebaseerd op de dagboeken van Irène Némirovsky (jaja, ik heb de naam moeten opzoeken), een dame die overleed in een concentratiekamp tijdens de Tweede Wereldoorlog.

    Suite Française schetst een minder bekend beeld van de oorlog. Deze film barst niet van dood en verderf noch van spectaculaire bombardementen met de bijhorende special effects. Suite Française vertelt het verhaal van burgers, arm en rijk, die ondanks de oorlog hun dagelijkse leven trachten verder te zetten. Het verhaal van de vijand die na de Franse overgave gehuisvest moest worden.

    In de film zitten enkele straffe citaten die doorheen de film bekrachtigd worden. ‘Individuele acties betekenen niets’ bijvoorbeeld. Of hoe je het ware gelaat van de mens pas kent als je een oorlog start (de juiste formulering ontgaat me).  Als je er over gaat nadenken, hebben deze uitspraken ook in de hedendaagse maatschappij een erg actuele waarde. De filmmakers tonen ook dat de Duitse soldaten in wezen ook maar gewoon mensen van vlees en bloed waren die meedraaiden, al dan niet volgens hun eigen wens, in de goed geoliede oorlogsmachine van de Führer.

    Suite Française is een beklijvende film die je aan het denken zet. Hoe moet Lucille zich niet gevoeld hebben toen ze de waarheid vernam over haar echtgenoot, over het rad dat haar al enkele jaren voor ogen gedraaid werd door quasi iedereen in haar omgeving. Wat gaat er door je heen als je de vijand moet huisvesten, wetende dat je zoon zijn leven riskeert aan het front om deze figuren terug te drijven?  Bruno von Falk moet zijn vrouw al vier jaar missen door de oorlog en het ziet er niet naar uit dat ze elkaar snel zullen terug zien.

    Beeld het je eens in? Wat doet dat met een mens? Hoe ga je daar mee om?

    In 1940 was er nog geen Facebook, geen smartphone. Je wist dus niet hoe het je gezinsleden verging als je gezin uit elkaar gerukt werd. Soms wist je niet eens waar je partner of kinderen zich bevonden, of ze überhaupt nog leefden. En toch mag dat niet aan je knagen want dan ben je niet geconcentreerd. Dan ben je met andere woorden een vogel voor de kat aan het front.

    Het hele verhaal ga ik hier niet verklappen, maar ik wil jullie zeker de trailer niet onthouden:

     

  • Woensdag kliederdag

    Woensdag kliederdag

    Kinderen moeten de kans krijgen te experimenteren met materialen. Dus probeerde ik vandaag mijn ergernis voor vlekken opzij te schuiven voor pret met verf.

    Het resultaat mocht er zijn. De oudste maakte een racewagen. Op de foto is die nog niet helemaal klaar. Nadien maakten we er nog een zitje en een stuur in en werkten we de montagestokjes voor de wielen wat bij.

    IMG_1750

    Dochterlief wilde een kunstwerkje stippelen met verf. Dat duurde wat lang naar haar goesting dus met haar vingers, eigenlijk met haar handen, maakte ze een zomers tafereel.

    IMG_1747

    Raketman maakte alvast wat decoratie voor zijn verjaardagsfeest. Hij wordt dit weekend 5 jaar. Tegen dat zijn werkje klaar was, zag zijn snoet er ongeveer hetzelfde uit als zijn kunstwerk :\

    IMG_1749

    Het harde werk werd beloond met toastjes met zalm en een tekenfilm. Zo had ik de kans om een lekker avondmaal in elkaar te steken en het slagveld op tafel op te ruimen. Iedereen tevreden dus 🙂

    Enkele sfeerbeelden…

    IMG_1740 IMG_1741 IMG_1742 IMG_1743