Maand: oktober 2020

  • Verjaren in Coronatijden

    Gisteren kwam er weer een jaartje bij op mijn teller. Alweer een jaar ouder maar vooral ook wijzer. Voor een blondje is dat mooi meegenomen. De ganse dag werd ik overspoeld door wensen. Indrukwekkend, het geeft een mens een warm gevoel. Het gevoel dat je wel iets waard bent, dat je wel degelijk vrienden hebt, dat we nog wel in een warme samenleving leven. Het deed me superveel deugd. Nog steeds want terwijl ik dit schrijf, ben ik nog aan het nagenieten. Daarom: dank je aan iedereen die gisteren aan me dacht, echt waar.

    Toch had ik de ganse dag een dubbel gevoel. Het bleef tegen beter weten in wachten op de wensen die niet meer zouden komen. Elk jaar op 16 oktober belde mijn oma me tussen 19u en 19u30 om me een gelukkige verjaardag te wensen. Meestal waren dat korte telefoontjes omdat we rond dat tijdstip bezig waren onze kroost klaar te krijgen voor bad en bed. Dit jaar bleef het stil. Voor het eerst kwam er geen telefoontje van haar. De ganse dag heb ik aan haar gedacht.

    Je kan dan zeggen: ‘Maar ze is toch al een half jaar geleden overleden, dan zou je daar toch al moeten over zijn?’ Neen, zo werkt het niet. Er staat geen einddatum op rouwen. De ene dag gaat het goed, de andere dag slaat het je ongemeen hard in je gezicht. En dat kan soms door de kleinste dingen zijn. Een geur, een flard van een herinnering die door je hoofd schiet, iets wat je kinderen zeggen en dat je met haar wil delen. Dan besef je weer: ze is er niet meer, ze zal er nooit meer zijn. En dan komt ook het schuldgevoel: had ik nog maar dit voor haar gedaan, had ik maar wat vaker op bezoek gegaan, had ik maar dit of dat. Ook de frustratie om hoe ze haar laatste dagen, na haar positieve Covid19 – test, moest beleven. Helemaal alleen in een ziekenhuiskamer, goed wetende dat ze er waarschijnlijk niet meer levend uit zou komen. Want dat wist ze, dat was het eerste wat ze me zei toen ik haar belde na haar opname. Helemaal alleen lag ze te wachten op de dood. Afscheid nemen was moeilijk, ook na haar overlijden.

    En we zijn niet alleen hè. Meer dan 10.000 coronadoden staan er inmiddels op de teller. Meer dan 10.000 keer zorgt dat voor gans verstoorde rouwprocessen. En het voedt alleen maar mijn frustratie ten aanzien van de non-believers, de mensen die zich verzetten tegen de maatregelen. Ik kan alleen maar vragen om ze toch na te leven. Niet per se voor jezelf, maar minstens voor de risicogroepen in je omgeving.

    Voor alle duidelijkheid: gisteren was een leuke dag voor me en ik heb er van genoten. Met mijn gezin in mijn bubbel. Met kleine en grote verwennerijtjes voor mezelf. Volgend jaar, als ik 40 word, kan het wel wat lastiger zijn 😉

  • Recept: gevulde koekjes

    Recept: gevulde koekjes

    Ze zien er uit als zelfgemaakte BN-koekjes en ze zijn minstens even lekker! Heel leuk om samen met je kind te maken. Met dit reept heb je ongeveer 30 gevulde koekjes.

     

    Ingrediënten

    100 g boter (1 u op voorhand uit de koelkast halen)

    100 g suiker

    1 ei

    vanille-essence naar smaak

    230 g speltbloem

    frambozenconfituur of een andere confituur naar smaak

     

    Bereiding

    Meng de boter en de suiker in een mengkom tot een romige massa. Dit doe je best met een mixer. Breek het ei en voeg bij de boter en de suiker, samen met de vanille-essence.

    Meng tot je een gladde massa krijgt.

    Zeef de bloem boven je mengkom. Goed roeren tot je een zacht deeg hebt. Maak een balletje van het deeg.

    Wikkel dit in huishoudfolie en laat een uurtje opstijven in de koelkast.

    Bedek 2 bakplaten met bakpapier.

    Zet de oven alvast aan, 180° is perfect.

    Bestrooi een proper werkblad met bloem. Haal het deeg uit de koelkast en rol uit op dit bebloemde oppervlak. Het mag nog ongeveer 0,5 cm dik zijn.

    Neem een ronde steekvorm en steek rondjes uit het deeg. Als dit niet meer gaat, rol je het deeg terug tot een balletje en rol je het opnieuw uit met de deegrol. Gebruik tussendoor genoeg extra bloem, anders plakt het deeg aan je deegrol.

    In de helft van de uitgesneden rondjes maak je gezichtjes. Ideaal hiervoor:e een rietje. Prik met het rietje om de ogen te maken en snijd met een mes de vorm van een mond.

    Voor Halloween kan je variëren met gezichtsuitdrukkingen 😉

    Leg de koekjes op de bakplaat en schuif gedurende 10-15 minuten in de oven. Laat ze nadien afkoelen op een taartrooster.

    Besmeer de koekjes zonder gezicht met confituur. Leg er vervolgens de gezichtjes op en… Klaar!