Maand: augustus 2015

  • Gesjoemel van Vinci Park in Diest?

    Gesjoemel van Vinci Park in Diest?

    Er is al veel inkt gevloeid over het betalend parkeren in Diest. Of je nu voor of tegen bent, het is er. Het stadsbestuur werkt voor het beheer van en de controle op het betalend parkeren samen met Vinci Park. Vinci Park wordt hier royaal voor vergoed. Maar blijkbaar is dat nog niet genoeg.

    Er scheelt namelijk iets met de parkeerautomaat op de Graanmarkt. Misschien ook wel met de andere automaten, dat heb ik niet getest. Omdat ik mijn smartphone niet op zak had, moest ik nog eens lekker ouderwets met kleingeld naar de parkeerautomaat lopen voor een ticket.

    Op de parkeerautomaat staat dat je minimaal 0,10 € moet betalen. Fair lijkt me.

    IMG_20150829_111029

    Ik steek een muntstuk van 10 cent in de automaat en druk op de groene knop om een ticket te krijgen. Volgende melding verschijnt:

    IMG_20150829_111051

    Het ding drukt geen ticket af. Pas wanneer ik nog 0,10 € extra betaal, drukt ie een parkeerticket af. Eigenlijk is de minimale kost voor het parkeren dus 0,20 € in plaats van 0,10 €.

    Als dit klopt, waarom staat het dan verkeerd aangeduid op de automaten? Zo is het makkelijk geld verdienen… Ik denk dat mensen die in Diest parkeren al ruim voldoende betalen om hun auto ergens kwijt te kunnen. Vinci wordt ook goed vergoed voor het beheer van het betalend parkeren. Vanwaar dan dit euvel? Wordt hier gesjoemeld of scheelt er iets met de automaat?

    nvdr:het blijkt om een misverstand te gaan. Ik dacht dat bij ingave van 10 cent, ik mocht parkeren gedurende 15 minuten (eerste kwartier is gratis in Diest) + het krediet van die 10 cent. Dat blijkt niet zo te zijn volgens enkele Diestenaren. Als je 10 cent in de automaat steekt, mag je voor minder dan 15 minuten parkeren en kan je dus beter een gratis ticket nemen. Als je langer dan 15 minuten wil parkeren, vervalt het gratis kwartier volgens hen.

  • Renovatie: update

    Renovatie: update

    Sinds de vorige update onderging ons huis een ware metamorfose: het evolueerde van een woonhuis naar een werf naar iets wat op een huis lijkt. De vloer werd uitgebroken in de living en de eetkamer. Onder de vloer en het bouwafval bleek nog een vloer te zitten…

    IMG_20150708_173604

    Na het bouwverlof werd in deze ruimte een dikke laag gewapend beton gestort. Daar komt nog isolatie op, chape en een korrelvloer.

    De aannemer is na anderhalve week bijna klaar met zijn werkzaamheden: muren uitbreken, andere muren opmetselen, grond- en rioleringswerken, enz. De stookolietank werd gereinigd en verwijderd. Een regenton en septische put zitten nu op die plaats in de grond.

    P1000464 P1000449

    Vandaag startte Kwadro met het vervangen van het buitenschrijnwerk. Dat gaat behoorlijk vlot vooruit. Die gasten werken ook vrij proper. Net zoals onze aannemer trouwens, hem bevelen we sterk aan voor wie bouw- of verbouwplannen heeft.

    Tussen al dat gewroet en gewoel ploetert De Wederhelft verder met het vernieuwen van sanitair, elektriciteit en het voorzien van ventilatie.

    P1000439 P1000427

    Kort samengevat: onze dagen zijn te kort, onze nachten ook 😉

     

     

     

  • Recept: penne met kip

    Recept: penne met kip

    Snel klaar en je scoort goede punten bij de tafelgenoten!

    Ingrediënten voor 4 volwassenen

    3 kipfilets

    1 ui

    1 teentje knoflook

    1 kleine courgette

    250 g champignons

    kerstomaatjes

    beetje rucola

    100 g groene pesto

    175 ml room

    zout/peper

    Italiaanse kruidenmengeling

    400 g penne (volkoren)

     

    Voorbereiding

    Kip in blokjes snijden.

    Ui en knoflook fijnsnipperen.

    Kerstomaatjes halveren, champignons vierendelen en courgette in blokjes snijden.

     

    Het echte werk

    Zet een kookpot met water op het vuur en kook de penne gaar.

    Ondertussen kruid je de kip met peper, eventueel een snuifje zout en Italiaanse kruiden. Die van Oil & Vinegar doen het hier bijvoorbeeld goed.

    Kip bakken, nadien de groenten toevoegen en gaar stoven. Laat het vocht van de tomaten wat verdampen.

    Pesto en room toevoegen, eventueel de saus wat indikken met bindmiddel. Saus van het vuur afnemen en de rucola er een beetje artistiek over gooien.

     

    Tip

    Ik heb de pot Parmezaanse kaas op tafel gezet voor wat extra smaak. Het laat de pesto extra goed doorkomen.

    Je kan eindeloos variëren met groenten in deze saus.

    Ben je op dieet? Gebruik dan light room.

    IMG_20150817_175038

     

     

  • Uit het dagboek van Gonzo: verbouwen

    Uit het dagboek van Gonzo: verbouwen

    Hier zijn ze helemaal gek geworden! Echt, ik overweeg om me gaan aan te bieden bij een asiel. Al het meubilair staat her en der verspreid of is gewoon wég. Zelfs mijn salon en mijn krabpalen staan niet waar ze moeten staan. Mijn innerlijke autist wordt stapelgek tegenwoordig.

    ’s Ochtends krijg ik nog de tijd niet om wakker te worden want voor dag en dauw stoppen hier busjes met stevig gebouwde mannen. Die slepen tonnen materiaal binnen en maken daar een kabaal van jewelste mee. Gisteren wandelde ik de living (wat er voor moet door gaan) binnen om het hen eens ferm te zeggen maar denk je dat het iets uithaalde? Noppes. Nada. Ze glimlachten toen ik daar van mijn oren stond te maken. Ze keken letterlijk op me neer, puh!

    Muren gaan hier tegen de vlakte alsof het niks is. Die gasten breken het nest van mijn baasjes af en zij laten hen nog gewoon doen ook! Waar moet mijn kattenbak en mijn eten binnenkort staan als hun nest gesloopt is? Hebben ze daar al eens aan gedacht? Omdat mijn baasjes de ernst niet in zien van wat die vandalen hier aanrichten, besloot ik vandaag het heft in eigen handen te nemen. Parmantig wandelde ik hun nest binnen… en kreeg daar bijna een lading vallende bakstenen over me! En weer keken die bonkige kerels alsof ze het grappig vonden dat ik daar passeerde. Echt, ik had ze in hun enkels kunnen bijten!

    Trouwens, hun bestelwagen mogen ze ook wat beter onderhouden. Ik nam er vanmiddag een kijkje in en struikelde over alle spullen die ze daar in bewaren. Ik wilde net één en ander gaan saboteren om het nest van mijn baasjes te beschermen toen ze me op heterdaad betrapten. Ik vloog uit de camionette. Volgende keer beter.

    Dagen op rij heb ik geen siësta kunnen doen, het wreekt zich op mijn humeur. Hopelijk blijven die vandalen hier weg. Mijn witte pootjes zien begot grijs en bruin door de vuiligheid die ze achterlaten. Ik vind het maar niks. Wat bezielt mijn baasjes toch om hun nest zo te schandaliseren?

    IMG_20150813_163440

  • Amblyopie (lui oog)

    Amblyopie (lui oog)

    Na het medisch onderzoek in het eerste leerjaar kreeg onze dochter van 6 een verwijsbrief van het CLB voor de oogarts. Meteen gebeld voor een afspraak, enkele maanden later was er een plaatsje vrij. Vorige week viel het verdict: ze heeft een lui oog. De oogarts gaf ons ruim voldoende informatie om mee aan de slag te gaan. Een lui oog duidt eigenlijk op een mankementje tussen het oog en de hersenen. Doordat er al vroeg een onjuiste breking van het licht is, leert dat oog niet om details te zien. De hersenen focussen zich dan op het andere oog en laten het slechte oog links liggen wat de verdere ontwikkeling betreft.

    Zoiets kan gecorrigeerd worden met een bril of door het goede oog af te plakken. Doorgaans lukt dat tot de leeftijd van 7 jaar omdat dan dat hersengebied volledig ontwikkeld is. Nadien is eigenlijk geen verbetering meer mogelijk, ook niet met een bril. Wie pech heeft, zit dan voor de rest van zijn leven met een slecht oog. Onze dochter is nu 6,5 jaar oud…

    De tijd dringt dus voor haar. We reden meteen naar onze vaste opticien. 2 brilmonturen geraakten door de selectiecommissie. Met een wildebras als die van ons, weet je dat je er niet komt met 1 bril. Ze heeft dus een zondagse bril en een speelbril. Doordat ze ook een afwijkende oogbol heeft (ovaal ipv rond), moet ze speciale glazen hebben. Speciaal betekent een langere wachttijd. Maar voor haar telt elke dag gezien haar leeftijd.

    Gelukkig begrepen ze dat bij de opticien. Ik ben die mensen onnoemelijk dankbaar voor de moeite die ze gedaan hebben. Een goede week later (normaal zou het een goede 10 dagen geduurd hebben) was de eerste bril voor onze dochter klaar. De andere is klaar na hun jaarlijks verlof dat morgen begint.

    Wij hopen dat het zicht in dat luie oog de komende maanden toch nog een beetje terug zal beteren. Maar het is bang afwachten. Ze moet duidelijk nog wennen aan het feit dat ze nu ‘anders’ ziet door de bril. Tegen de avond zal het wel beter zijn.

    Dik verdiend wil ik hier ongevraagd toch even reclame maken voor onze opticien: Optiek Punie in de Hasseltsestraat in Diest, tegenover de Delhaize. Waar service belangrijker is dan de kassa en waar elke klant correct behandeld wordt.

    IMG_20150801_115641