Pseudo-allergeenvrij dieet

Dag 1: een huilende 6-jarige komt na school naar me toe. Mama, vandaag was X jarig en juf Y (die af en toe inspringt) zei dat ik een stukje cake moest eten omdat X trakteerde voor zijn verjaardag! In de auto praten we er wat over. Ik leg hem uit dat het echt wel belangrijk is dat hij alleen maar eet of drinkt wat hij van ons mee naar school (of elders) krijgt. Dat we anders nooit zullen weten waar hij allergisch aan is. Vanbinnen probeer ik me niet te fel op te jagen. Vorige week heb ik een brief met info aan de leerkracht gegeven, hij heeft dat in het leraarslokaal gehangen voor zijn collega’s. Meer kan die brave man ook niet doen.

Het doet me nog maar eens beseffen hoe moeilijk de komende 5 weken (om te beginnen) gaan zijn. Voor ouders van kindjes die hetzelfde dieet volgen hier ter inspiratie wat onze zoon de volgende dagen voorgeschoteld krijgt:

Dinsdag:

Ontbijt:  volle yoghurt met een beetje suiker en stukjes appel

Tussendoortjes voor school: stukjes wortel en havermoutkoekjes (die bakken in de oven terwijl ik dit schrijf)

Lunch: boterhammen met jonge kaas

Warme maaltijd bij mijn broer: gekookte aardappelen met worteltjes en kipfilet (het geeft ons de kans met de 2 andere kinderen iets van de verboden lijst te eten)

 

Woensdag:

Ontbijt: yoghurt met suiker, meloen en peer

Tussendoortjes voor school: havermoutkoekjes en blokjes kaas

Lunch: boterham met perenconfituur en hardgekookt ei

Warme maaltijd: pastinaakpuree met kalfslapje

 

Donderdag:

Ontbijt: havermoutpap met vers fruit en wat suiker (hopelijk lust hij dat…)

Tussendoortjes: stukjes wortel en havermoutkoekjes (dan zullen ze wel op zijn zeker :))

Lunch: boterham met zelfgebraden varkensgebraad en boterham met perenconfituur

Warme maaltijd: tagliatelle met zalm in roomsaus (room uit een glazen fles, hopelijk vind ik dat ergens)

 

Ik ga hier niet dagelijks alles neerpennen wat zoonlief te eten krijgt hoor. Mijn bedoeling is eerder om andere ouders wat te inspireren omdat je bij dit dieet nogal op je eigen inspiratie aangewezen bent. Voorts ga ik nog op zoek naar aangepaste recepten die als dessert à la pudding kunnen dienen.

Als tussendoortjes voor volgende week voorzien we cake en mogelijks ook wafels.

Als er mensen zijn die nuttige tips hebben om voldoende variatie in dit dieet te brengen, ze zijn héél erg welkom!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.