Snelle verkeersdoden

Vandaag las ik in Het Nieuwsblad een boeiend artikel over het verband tussen flitspalen en verkeersdoden. Een knappe kop van de Universiteit Hasselt, stad van de gratis bussen en verkeersluwe straten in het centrum, heeft namelijk een onderzoek gedaan. Vergeet niet dat wij deze knappe koppen onrechtstreeks betalen met onze maandelijkse donatie aan de fiscus… Hij onderzocht de verkeersveiligheid. Dat heeft hem er toe gebracht te pleiten voor een verdubbeling van het aantal flitspalen langs Vlaamsche wegen. U leest het goed: een VERDUBBELING van het aantal flitspalen. Hij is namelijk van mening dat er een verband is tussen laagvliegers en lijken op de weg. Néé toch?

Onze wegen zijn een aaneensluiting van verkeersborden. De oen die beweert niet te weten hoe snel hij ergens mag rijden, verdient het niet een rijbewijs op zak te hebben. Iemand die er voor kiest sneller te rijden als wat maximaal toegelaten is, weet dat hij het risico loopt betrapt te worden of tegen een boom te eindigen. En dat kost altijd geld. Cain Ransbottyn bijvoorbeeld weet daar alles van. Maar los je zoiets op met flitspalen? Hoelang staan die dingen al in ons land? Ik denk met andere woorden dat deze Limburger het nogal simplistisch voorstelt. Een minderheid van de geflitsten zal (tijdelijk) de daver op het lijf krijgen en het gaspedaal wat minder intens gebruiken. Maar da’s een tijdelijk effect. Er is véél meer nodig om een permanente mentaliteitswijziging bij de laagvliegers te kunnen realiseren. En ik mag dat zeggen want ik heb ook al eens in het beklaagdenbankje gezeten voor een snelheidsovertreding. Het was niet de dagvaarding die me veranderde, echt niet. Als ik 2 km/u minder reed, zou ik een minnelijke schikking gekregen hebben die duurder was als de boete die ik nu moet betalen. In mijn geval was de politierechtbank dus een positief avontuur. Pervers, niet? Andere factoren hebben er wel voor gezorgd dat ik mijn wagen niet meer gebruik als straatvliegtuig.

Bijkomend: wie heeft het al eens meegemaakt? Je rijdt rustig over de autosnelweg, bijvoorbeeld tussen Aarschot en Leuven. Je houdt netjes voldoende afstand van je voorligger. Er is niks te zien: amper verkeer, ideale weersomstandigheden. Plots vliegt je voorligger echter vol in de remmen. Gelukkig heb je goede reflexen én goede remmen die voorkomen dat je zijn koffer van héél dichtbij kan bekijken. Om maar te zeggen: het verkeer in de buurt van onbemande camera’s en andere ‘pakkers’ die door Coyote verraden worden, is soms gevaarlijker als een krokodillenpoel voor een kikkertje.

In Het Laatste Nieuws pakte men vandaag uit met de Verkeersbarometer 2012. Ze zijn hun artikel wel gaan pikkedieven bij Het Nieuwsblad (dat schrijven ze dan nog neer in hun artikel ook) maar kom… De verkeersbarometer zegt dat sinds 2012 mensen liever op een weekdag sterven in het verkeer dan tijdens het weekend. Logisch toch, er komt nogal veel geregel kijken bij kijken vooraleer die rigor mortis verschijnt. Ik stel het nu wat cru voor maar het is toch lachwekkend, niet? Alsof je er zelf voor kan kiezen of je in de statistieken van de weekenddoden dan wel in die van de weekdagdoden terecht zal komen. Het zou leuk zijn als journalisten wat meer duiding zouden geven bij hun artikels. Alleen maar een link naar bijvoorbeeld die Verkeersbarometer zou leuk zijn. Nu maken ze hun lezers doodsbang. Die mensen durven niet meer op een doordeweekse dag naar hun werk rijden want dan hebben ze meer kans om het loodje te leggen dan wanneer ze tijdens het weekend gaan pinten drinken en streetracen!

Ach ja…  Ik heb helemaal niks tegen de verkeersveiligheid. Ook de strijd tegen de hardrijders vind ik gerechtvaardigd. Maar door alleen maar te zorgen voor hoge pakkansen en een repressief beleid zullen onze heren ministers nooit hun doelstellingen inzake verkeersveiligheid bereiken. Dan zwijg ik nog over de relativiteit van de pakkansen en het repressief beleid. Als je hoort hoe parketten gebukt gaan onder tonnen overtredingen die ze nog moeten verwerken of als je hoort hoe in sommige parketten verkeersovertredingen nogal gemakkelijk verticaal geklasseerd worden wegens ‘we hebben daar geen tijd voor’ dan weet ik niet of het een oplossing is om voor nog meer flitspalen te zorgen want die maken dan eigenlijk onrechtstreeks de pakkans nog kleiner. Als je geflitst wordt maar er volgt nooit een veroordeling (voor de fameuze snelheidsovertredingen) dan zorgt het gevoel van straffeloosheid er volgens mij niet voor dat je je netjes aan de snelheidsbeperkingen zal houden.

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.