Tag: waarden en normen

  • Waarden en normen in opvoeding

    Waarden en normen in opvoeding

    Je kan er boeken over schrijven. Enkel de praktijk wijst uit of je het goed aanpakt of niet. Als ouder het goede voorbeeld geven is nog steeds met stip de belangrijkste les voor je kinderen.

    Afgelopen week werd onze dochter 8 jaar. Momenteel ben ik hoogzwanger van ons vierde kindje en is mijn steun en toeverlaat, De Wederhelft, ernstig ziek. Hij begint nog deze maand aan zijn behandeling. Vorig weekend vierden we hun beider verjaardag met de familie.

    De Wederhelft en ik hebben enkele weken zitten plannen, puzzelen, piekeren om onze meid zoals elk jaar, en zoals elk kind verdient, een feestje met de vriendjes te gunnen. Het lukte ons niet om dit georganiseerd te krijgen. Hij is momenteel minder mobiel door zijn ziekte, ik moet het kalm aan doen zodat de baby in mijn buik er niet voortijdig uit valt. Dochterlief wist dat we aan het bekijken waren wat mogelijk is en wanneer.

    Gisteren sprak ze me daar plots over aan…

    ‘Mama, het is niet erg als ik dit jaar geen feestje heb hoor.’

    – ‘Hoe bedoel je meid? Wil je dan geen feestje?’

    ‘Jawel maar dat gaat nu niet echt hè mama. Papa heeft een pijntje in zijn been en die moet vaak naar het ziekenhuis en jij kan elk moment bevallen. Dan gaat dat niet hè. Ik zal dat zo wel tegen mijn vriendjes zeggen als ze dat vragen.’

    – ‘Maar vind je dat dan niet spijtig? Je weet dat papa en ik echt ons best gedaan hebben om toch iets te kunnen regelen maar het is nu even niet gemakkelijk voor ons.’

    ‘Nee hoor. Papa moet genezen en jij moet voor de baby zorgen. Dat is belangrijk.’

    Daar zit je dan met je mond vol tanden. Dat een achtjarige zo probleemloos haar eigen belangen opzij schuift terwijl ze zoals elk kind al maanden uitkeek naar haar verjaardagsfeestje, dat pakt me oprecht. Ze heeft daar dan ook uitgebreid complimentjes voor gekregen…

     

  • Hommage aan een communicant

    Hommage aan een communicant

    Gisteren vierden velen het feest van de arbeid. Wij vieren elke dag dat we gezond genoeg zijn om een bijdrage te kunnen leveren aan onze maatschappij. Daarom vierden wij gisteren iets anders: de eerste communie van onze dochter! Ondanks het kwakkelweer van vorige week, was het gisteren een stralende dag. Het was de communicantjes van harte gegund!

    Dochterlief was bloednerveus. Desondanks deed ze het schitterend! Ze is een jaartje jonger dan de andere communicanten maar dat was er niet aan te zien. Wij fier met andere woorden.

    Maar wat me nog trotser maakt, is hoe ze ons dagelijks in al haar onschuld laat zien dat ze het hart op de juiste plaats heeft. Als eerste zag ze tijdens haar feest dat het glas van haar peter leeg was en stond ze klaar om bij te vullen. Niemand had haar iets gezegd of gevraagd. Toen haar neefje zich bezeerde aan zijn hoofd, liep zij spontaan als eerste naar binnen om een coldpack voor de stakkerd te halen.

    Het zijn die kleine dingen die ons als ouders doen stralen. Natuurlijk vinden we het super als ze in de kerk ernstig naar voren schrijdt, natuurlijk vinden we het aangenaam dat de deken van dienst haar spitsvondigheid looft. Maar wij zijn vooral blij met haar persoonlijkheidje. We zijn geen kerkgangers maar ze toont ons dat ze net als wij enkele waarden in het leven erg belangrijk vindt. En dat mag ook eens gezegd worden. Doe zo verder meid, we zijn fier op je!

    P1010092