Tag: eerste communie

  • Hommage aan een communicant

    Hommage aan een communicant

    Gisteren vierden velen het feest van de arbeid. Wij vieren elke dag dat we gezond genoeg zijn om een bijdrage te kunnen leveren aan onze maatschappij. Daarom vierden wij gisteren iets anders: de eerste communie van onze dochter! Ondanks het kwakkelweer van vorige week, was het gisteren een stralende dag. Het was de communicantjes van harte gegund!

    Dochterlief was bloednerveus. Desondanks deed ze het schitterend! Ze is een jaartje jonger dan de andere communicanten maar dat was er niet aan te zien. Wij fier met andere woorden.

    Maar wat me nog trotser maakt, is hoe ze ons dagelijks in al haar onschuld laat zien dat ze het hart op de juiste plaats heeft. Als eerste zag ze tijdens haar feest dat het glas van haar peter leeg was en stond ze klaar om bij te vullen. Niemand had haar iets gezegd of gevraagd. Toen haar neefje zich bezeerde aan zijn hoofd, liep zij spontaan als eerste naar binnen om een coldpack voor de stakkerd te halen.

    Het zijn die kleine dingen die ons als ouders doen stralen. Natuurlijk vinden we het super als ze in de kerk ernstig naar voren schrijdt, natuurlijk vinden we het aangenaam dat de deken van dienst haar spitsvondigheid looft. Maar wij zijn vooral blij met haar persoonlijkheidje. We zijn geen kerkgangers maar ze toont ons dat ze net als wij enkele waarden in het leven erg belangrijk vindt. En dat mag ook eens gezegd worden. Doe zo verder meid, we zijn fier op je!

    P1010092

  • De eerste eerstecommunicant

    De eerste eerstecommunicant

    De oudste koter van het nest deed afgelopen zondag zijn eerste communie. Als ouder beleef je zoiets heel apart. De afgelopen weken zag je de stress in dat kinderlijfje sluipen. Naarstig oefende hij op tekstjes en liedjes. Chique kleren en bijpassende schoenen werden gekocht, catering werd geregeld, planningen werden opgesteld. Dit moest zijn dag worden. Hij staat centraal.

    Vorige week werd er na school druk gerepeteerd in de kerk. De kerk waar ik indertijd ook rotzenuwachtig stond toen ik mijn eerste communie en later mijn vormsel deed. De kerk waar ik het jawoord gaf aan mijn kalf daags na een positieve zwangerschapstest. Het deed me wat om mijn kereltje daar te zien staan. Ook al was het maar een repetitie, mijn gemoed liep vol. Thuis heb ik meteen een zakdoekje in mijn handtas gestopt voor de grote dag.

    Zondagochtend. Communiedag. 76 kinderen maken zich klaar om naar de kerk te trekken. Om 6 u ’s ochtends stonden 3 ukkies al te trippelen in het deurgat met hun cadeautjes voor moederdag. Iets later hebben we onszelf dan maar uit bed gehesen. Op ons gemak (hoewel…) maakten we ons klaar. Elke junior kreeg zijn zondagse kleren aan en weg waren we.

    Ouders en inwonende gezinsleden hadden gelukkig voorbehouden plaatsen in de kerk. Met 76 communicanten was dat geen overbodige luxe. De Wederhelft en ik trachtten de 2 resterende koters van het nest een beetje rustig te houden in de kerk. Plots was het grote moment er: de communicanten kwamen binnen. Iedereen veerde recht en applaudiseerde. Ik zag er niks van omdat het water behoorlijk hoog stond achter mijn brilglazen :$

    Het werd een heel mooie viering op kindermaat. Ondanks de grootte van de groep, kwam elk kind aan bod. Na de viering troepten alle kerkgangers samen op het marktplein. De deken schatte dat er +/- 800 aanwezigen waren. De kerk was te klein, het marktplein nadien ook.

    We maakten er een mooie dag van. Niks protserig, niks poepsjiek. Gewoon een gezellig samenzijn met de familie, lekker eten en leuke animatie voor klein en groot. ’s Avonds keek een uitgeputte zoon me aan met blinkende oogjes. Hij had duidelijk de dag van zijn leven beleefd.

    IMG_20150510_105241

  • Eerste communie

    Het is zover! Dit schooljaar doet onze oudste nazaat zijn eerste communie. Daar kijkt hij al een jaar naar uit, nu is het eindelijk bijna zover. Voor alle duidelijkheid: wij dringen onze kinderen geen geloof of andere overtuigingen op. Wel hebben we hen laten dopen en doen ze eerste en plechtige communie. Nadien beslissen ze zelf wat ze willen doen. Die keuze maakten we omdat het niet evident is om als volwassene nog toe te treden tot de katholieke kerk. Wie zich als volwassene wil laten dopen, moet daar bijvoorbeeld behoorlijk wat voor over hebben.

    Voor wie het wil weten, Wikipedia legt mooi uit wat de eerste communie eigenlijk is:

    De eerste communie is in het christendom de feestelijke gelegenheid dat iemand voor het eerst nadert tot de eucharistie. De eerste communie maakt deel uit van de initiatiesacramenten (doopsel, eucharistie en vormsel) en dient voorafgegaan te worden van de eerste biecht.

    In de Katholieke Kerk nemen de kinderen doorgaans deel aan de eerste communie wanneer ze tot de jaren van verstand zijn gekomen (ongeveer 7 tot 8 jaar). Dit gebeurt na een voorbereidingstijd, waarbij de kinderen op school of op de parochie catechese krijgen, bijvoorbeeld over Kerk, sacramenten, over Jezus en de eucharistie. Men kan natuurlijk ook op latere leeftijd voor het eerst tot de eucharistie naderen. Tot 1910 was het gebruikelijk geweest dat jongens en meisjes op hun twaalfde hun Eerste Heilige Communie deden. Paus Pius X vervroegde de leeftijd in het decreet Quam singulari. In Vlaanderen doen kinderen tegenwoordig hun eerste communie (afhankelijk van de regio) in het eerste of tweede leerjaar van de lagere school.

    Kern en hoogtepunt van de eerste communie is de feestelijke H. Mis. Doorgaans worden de eerste communicanten nauw betrokken bij de liturgie, bijvoorbeeld in de intredeprocessie, in een preek in vraag en antwoord, in zang, of in het aandragen van de gaven.

    Vooral in het zuiden van Nederland en in België wordt naar aanleiding van de eerste communie een familiefeest gevierd.

    De tweede alinea deed me sarcastisch glimlachen. Ik ken veel mensen die indertijd hun eerste communie deden maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur dat ze ooit tot de jaren van verstand kwamen 🙂

    De school gaf vandaag een briefje mee waar we op mogen aanduiden of onze zoon zijn communie doet en zo ja, in welke parochie. Vroeger kon je dat precies niet zelf kiezen of ben ik mis? In Molenstede wordt er blijkbaar geen eerste communie gedaan dus we moeten sowieso uitwijken.

    Het werk kan nu beginnen: nadenken over een outfit voor zoonlief en voor de rest van het gezin (ik zie de oogjes van onze vijfjarige fashionista al blinken), nadenken over een feest, catering, logistiek, enz. In een zaal of thuis? Zelf kokerellen of een traiteur aan het werk zetten? Iets speciaals qua animatie voorzien of niet? Het is een grote dag voor onze man dus het mag wel een beetje een feest zijn dat anders is dan anders. In die periode is hij ook jarig maar dat vieren we apart.

    We weten dus weer wat doen. Misschien maak ik van dit project best en draaiboek. De volgende jaren zijn immers goed gevuld met eerste communies en vormsels. Dat heb je met 3 kindjes die qua leeftijd dicht bij elkaar zitten 😉