Tag: cava

  • Oudejaarsavond

    Oudejaarsavond

    Naar goede gewoonte kwakte De Wederhelft één en ander samen om zo heerlijke gerechtjes op tafel te toveren. Na een lange werkdag apprecieerde ik het wel dat ik kon thuiskomen en de voetjes onder tafel schuiven. Samen met de kinderen stelde hij dit feestmenu samen:

    IMG_20151231_211024

    Ik hoef je niet te vertellen dat hier heerlijk gesmuld werd op de laatste dag van het jaar.

    De kinderen (8 – 6 – 5 jaar) wilden per se wakker blijven tot middernacht voor het vuurwerk. Ze mochten van ons proberen beloofden we met een vette knipoog naar elkaar. No way dat die middernacht alive and kicking zouden halen. Stiekem zette ik al een fles cava klaar die bij de jaarwisseling mee kon naar de buren.

    Rond 21 u kregen de kinders een inzinking. Perfect. We kropen met zijn vijven gezellig samen in de driezit om een tekenfilm te kijken. Wedden dat ze na 5 minuten in slaap zouden liggen? Niks was minder waar!

    Elke 15 seconden keken De Wederhelft en ik stiekem naar de 3 kinderkopjes tussen ons in. Telkens zagen we 6 opengesperde ogen. Ze waren zelfs niet aan het knikkebollen. Ergens rond 23u30 begaf ik het terwijl de kinderen geamuseerd naar een tekenfilm van Garfield keken. Om 3 voor middernacht schoot ik wakker. Net op tijd om mee af te tellen…

    En zo geschiedde het dat we mét de kinderen en zonder fles cava de geboorte van een nieuw jaar vierden met verschillende buren en hun gasten. We genoten van het vuurwerk, het samenzijn, de wensballonnen en vooral van een prachtige sterrenhemel. Dag 1 van het nieuwe jaar begon zalig want we waren met zijn vijven pas goed wakker tegen dat een fatsoenlijk mens aan het brunchen gaat 🙂

     

    Bedankt aan iedereen die hier soms eens een tekstje komt lezen, maak er een leuk jaar van. Doe dat vooral zelf zodat je fier kan zijn op wat je gepresteerd hebt!

  • Alles is relatief

    Terwijl iedereen barst van de goede voornemens, weet ik dat ik er beter niet aan begin. Als ik wil vermageren, dan kies ik daar het juiste moment voor. Wil ik meer gaan sporten, dan wacht ik tot mijn lichaam daar akkoord mee gaat. Moet ik wat minder hooi op mijn vork nemen? Misschien wel, ik zal er eens over denken. De feestdagen zijn gepasseerd. Ik ben er eigenlijk niet rouwig om. verschillende factoren zorgden er voor dat de feeststemming er dit jaar niet echt in zat bij ondergetekende.

    Tussen Kerstmis en Nieuwjaar slepen we ons van feestje naar feestje. Het ene al obligater dan het andere. We kussen mensen die we eigenlijk liever niet kussen. Met de glimlach maken we onze beste wensen over. En een goede gezondheid hè! In onszelf denken we soms ‘maar je mag even goed verrekken hoor’. Ik heb daar wat moeite mee. Maar soms kan je niet anders.

    Die feestjes brengen wel meer teweeg. Dagen na elkaar loop je rond met het knopje van je broek los omdat je weer maar eens teveel gegeten hebt. Tussen de sloten cava door drink je een glaasje water om je Dafalgan door te spoelen en vervolgens rustig verder te doen. Neem nog een hapje, er is genoeg voor iedereen. Wil je een amuse of een tapa? Of doen we eens vintagetoestanden en serveren we toastjes met zalm en krabsalade? Moeten er nog kroketten zijn? Oh, en laat ons het dessert niet vergeten! We hebben wel geen honger meer, maar we stoempen het er toch nog bij. De maagkrampen trekken na enkele uurtjes toch weer weg.

    Gaviscon en Buscopan vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Het slaaptekort compenseren we met een siësta. Dat laat al het eten wat zakken. Double win. Komen we elkaar tegen in de stad, dan vertellen we wat we allemaal gegeten hebben. Vooral de hoeveelheden mogen niet ontbreken in dit relaas. Dit jaar is het niet anders.

    Het is niet mijn bedoeling hier een gans deprimerend artikel neer te pennen. Maar bedenk eens hoe relatief onze problemen zijn? Een indigestie oplopen door de feestdagen, niet weten wat je eerst moet eten omdat je zoveel keuze hebt, niet weten welk menu je je gasten gaat voorschotelen, … Dit alles verdwijnt in het niets bij het zien van deze foto. Ik botste er eerder toevallig op en kan het beeld niet van me afzetten. Hier klopt de stelling ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Durf jij nog zeggen dat je last hebt van je maag doordat je te veel gegeten hebt tijdens de feestdagen? Oh ja, ik las de update onderaan. Maar dit beeld is de realiteit voor zij die niet het geluk hebben om in de buurt van de beschaafde wereld in elkaar te stuiken.