Tag: vogel

  • Kattenperikelen

    Kattenperikelen

    Sinds Gonzo, de zevenjarige kater van het huis, ook buiten komt, beleven we elke dag wel iets… Hij is een behoorlijk klunzige kat. Dat speelt in zijn nadeel als hij wil gaan jagen. Zo ook vandaag.

    In het hoge gras onder de trampoline kwamen 2 kattenoortjes piepen. Een vogeltje vloog voorbij. Achter de kattenoortjes kwam plots een mollige bips tevoorschijn. Ze wiebelde zowaar een beetje. En dan uit het niets: poef! Gonzo die ten aanval trekt… Pseudo-behendig huppelde hij het vogeltje achterna.

    Mààr: vogeltjes zijn slimme beesten. Hun hersenmassa is tig keer kleiner dan die van een kat maar als de kat in kwestie slechts 15% van dat immense brein gebruikt, wint het vogeltje. Onze buren hebben een metershoge haag met daarvoor … nog een metershoge haag. Gonzo sprong op een betonnen paaltje en zag het vogeltje in de haag verdwijnen. ‘Wat die vogel kan, kan ik ook’ moet hij gedacht hebben. Hij sprong omhoog richting verdwenen vogeltje… En viel met zijn klikken en zijn klakken los door de haag van de buren. Het was een dolkomisch zicht.

    Even bleef het stil. Na een tijdje werd ik ongerust dus riep ik hem. Ik hoorde een klaaglijke miauw. Hij wist het even niet meer. De haag bleek dermate vertakt te zijn, dat er geen kat tussen paste. De groene Bekaert-draad die in de haag verstopt zat, hielp ook niet. De kat wist bij God niet hoe hij terug thuis moest geraken.

    Met zijn etensbakje in de hand stond ik tegen de haag te praten. Telkens kreeg ik een droevige miauw als antwoord. Tijd voor een bezoekje aan de buren dus. Terwijl ik al wandelend zijn naam riep en tegen zijn etensbakje tikte, hoorde ik vanachter het groen het belletje van zijn halsbandje. Goed zo, hij volgde me.

    Iets later stond ik bij de poort van de buren en daar kwam een bang katje af getrippeld. Ik nam hem onder de arm en gaf hem thuis wat eten als troost. Mijn kat is een held 🙂

    IMG_20150515_202244De haag met haag op de achtergrond 🙂

  • Het mysterie van de brievenbus

    Wat voelde ik me vandaag toch weer een ontaarde moeder… Vanaf dat de kinderen terug buiten spelen, vond ik geregeld gras en mos in onze brievenbus. Enkele keren betrapte ik hen op heterdaad toen ze lustig steentjes in de brievenbus aan het proppen waren. Op zich is dat onschuldig kattenkwaad maar het is behoorlijk vervelend om zo de post uit je brievenbus te moeten vissen. Vooral als het een ganse dag geregend heeft. Niks zo leuk als een onleesbaar rekeningnummer op een factuur bijvoorbeeld… Ik heb daar al een paar keer flink voor gemopperd op de kroost, net als De Wederhelft.

    Vorige week hadden we het er aan tafel nog met hen over. Bij hoog en bij laag hielden ze hun onschuld staande. Dus volgde er nog een preek van De Wederhelft over liegen. Dat gras en viezigheid in de brievenbus steken erg is maar dat liegen nog erger is. Alle 3 keken ze heel onschuldig en zeiden dat ze van niks wisten.

    Vandaag kwam de aap uit de mouw. Mijn bloedjes van kinderen wisten eerlijk waar van niks. Eén of andere struisvogelsoort koos onze brievenbus blijkbaar uit als broedplaats. Het beestje doet al weken verwoede pogingen om een nest te maken, elke dag opnieuw. Vandaag had ie een productieve dag want de brievenbus was bijna voor de helft gevuld. En op het gras lag te blinken: 1 ei. Helaas sneuvelde het toen ik de post uit de brievenbus haalde.

    IMG_20150420_172601

    Meteen na die ontdekking heb ik me geëxcuseerd bij elk van de Koters. De kleinste zei als eerste: ‘Maar dan moet papa eigenlijk sorry tegen mij zeggen want hij zei dat ik niet mocht liegen.’ Het mannetje heeft gelijk. Dus ’s avonds nam Raketman de telefoon en belde naar papa. ‘Hallo papa, met Jasper. Jij moet eigenlijk sorry tegen mij zeggen want ik had het niet gedaan maar de vogeltjes wilden een nestje maken en toen heeft mama het eitje kapot gedaan dus ik heb niet gelogen.’ Stemgeluid aan de andere kant van de lijn. Raketman zweeg in alle talen en keek triest. Stiekem fluisterde ik hem toe of er iets was. ‘Papa moet sorry tegen mij zeggen maar hij doet het niet.’ Tijd om me even te moeien, anders ging ik zoonlief helemaal niet in bed krijgen.

    Na de sorry van papa ging hij flink (kuch) slapen. En ik realiseerde me dat ik een dode op mijn geweten heb. Beste mama vogel en papa vogel, ik respecteer jullie nestdrang en zal een kaartje op de brievenbus hangen voor de postbode 🙂

     

    PS: weet iemand wat voor vogel dit soort eitjes legt? Het was een wit ei van ongeveer 1 cm met bruine vlekjes.

    PS: vogels vinden ons tof, herinner je nog deze 😉

     

  • Vogelvrij verklaarde vogels

    Dit huis heeft duidelijk iets tegen vogels. De allereerste keer dat we hier met onze sleutels arriveerden, pleegde een mus harakiri voor onze neus. Vervolgens kwam de familie kauw die in de stal een metershoog nest bouwde voor hun nazaten. Eens ze inzagen dat ze niet goed bezig waren, lieten ze de boel de boel en zochten andere oorden op. En toen kwam het goede nieuws!

    In mei legt elke vogel een ei! Er bleek niet alleen het stort van de kauwen te zijn. Net onder het dak van de stal had een verliefd merelkoppeltje een nestje gemaakt. Onlangs hoorden we vrolijk gekwetter. Baby’s!!!!!! ’s Ochtends om 6 u waren ze al duchtig aan het tjilpen. Ging ik ’s avonds de stal in, dan waren ze nog steeds druk aan het babbelen. Daar wordt een mens op slag vrolijk van.

    Vandaag werd onze trampoline geleverd, voorlopig zetten we die nog even in de stal tot we ze in de tuin gaan monteren. In het pikkedonker ging ik de poort van de stal sluiten na de levering. Ik stond met 1 voet niet stabiel. Da’s niet onlogisch want de stal is heu… een Biereco-stal van 50 à 60 jaar oud. Plots hoorde ik een schrille korte krijs gevolgd door ‘splat’. Het bleek de doodskreet van een babymereltje te zijn. Onder mijn schoen. Ik vond op de grond 5 dode babymereltjes. De vijfde is nu extra dood door mijn maatje 38. Ik was er echt niet goed van 🙁 Rond babymerel strekte zich een spoor van bloed en ingewanden…

    Houden jullie mee 1 minuut stilte voor deze schattige beestjes die de dood vonden in mijn huis? Hoe moeten de mama en papa zich niet voelen, ze zijn hun kinders kwijt en weten vermoedelijk niet eens dat ze 5 meter lager morsdood liggen.

    Baby 1 en 2, tegen de muur gevonden.
    Baby 1 en 2, tegen de muur gevonden.

     

    Baby 3 ziet er niet koosjer uit.
    Baby 3 ziet er niet koosjer uit.
    Baby 4: net naast de valmat neergestort.
    Baby 4: net naast de valmat neergestort.
    Baby 5, verpletterd door 58 kg mens :(
    Baby 5, verpletterd door 58 kg mens 🙁