Tag: deuren

  • Renovatie: kick-off

    Het is zover, we gaan met de grote werken beginnen!

    Volgende maand maakt De Wederhelft een tijdelijke badkamer elders in huis. Dat moet als eerste gebeuren. Zo kunnen we de aannemer laten starten met de voorbereidende werkzaamheden voor de totaalrenovatie: een muur uitbreken en een steunbalk plaatsen, enkele deurgaten dichtmetsen, bestaande ramen verhogen in functie van de nieuwe keuken, een trapgat creëren voor de vaste trap naar de zolder (daar moet de huidige badkamer voor wijken), een bestaand raam vergroten zodat er een schuifraam in kan, enz.

    Als de tijdelijke badkamer klaar is, kunnen we hier in huis beginnen werken. Sanitair en elektriciteit worden als eerste volledig vernieuwd. Dat gaan we zelf doen onder begeleiding van Selfmatic. We zullen tijdelijk zonder centrale verwarming zitten. Daarom hebben we gewacht op het voorjaar om te starten met de werkzaamheden. ’s Avonds kruipen we dan maar gezellig onder en dekentje en op bed leggen we een extra sprei.In de tijdelijke badkamer gaan we wel bijverwarmen met een elektrisch vuurtje, vooral voor de kinderen.

    Daarnaast komt er een ventilatiesysteem type D. Waarom type D? We zijn voor het bestaand gedeelte niet verplicht om dit te doen. In het stuk nieuwbouw dat er op termijn komt, is ventilatie wel een vereiste. Wij kozen voor D-ventilatie in plaats van C (met ventilatieroosters boven de ramen). De investering is groter en het is iets moeilijker te plaatsen, maar we hopen dat er op termijn wel uit te halen. De logica achter de ventilatieroosters ontgaat ons een beetje: je wil goed isolerend glas voor de E-waarde van je woning, maar je zet er dan wel open roosters boven om koude lucht binnen te halen. En ’t is nog lelijk ook in vergelijking met ‘gewone’ ramen.

    Buitenschrijnwerk wordt ook in de loop van dit jaar vervangen. De leverancier van de ramen en deuren moet nog enkele dingen afstemmen met de aannemer. Om koudebruggen te vermijden, moet er bij de plaatsing  van de ramen telkens een stukje van de gevelsteen weg geslepen worden.

    Het dak zal ook dit jaar aan de beurt zijn. Normaalgezien gaan we het houtwerk recycleren. Dat scheelt ferm in de kostprijs. Als alles mee zit, gaan we volgend jaar dus minder verwarmingskosten hebben. Dak, ramen en deuren zijn dan toch al vernieuwd. De buitengevelisolatie moet nog even wachten. Het ziet er naar uit dat we die gaan laten afwerken met crepie. In ons vorige huis hadden we minder goede ervaringen met (minerale) crepie. De nieuwe generatie materialen zou volgens de aannemer van een veel betere kwaliteit zijn.

    De nieuwe keuken plannen we ook nog voor dit jaar. We hebben al enkele ontwerpen die ons aanspreken. deze moeten nog verfijnd worden voor we ons fiat geven. We kiezen voor een ruime, open keuken met kookeiland. Als het budget het toelaat, komen er enkel toestellen van Miele in de keuken te staan.

    Eindelijk wordt één en ander concreet. Ondanks het stof en de vuiligheid waar ik me groen en blauw aan ga ergeren, kijk ik er wel naar uit dat er eindelijk schot in de zaak komt. Ik ben de laatste tijd immers mijn drive een beetje kwijt wat poetsen betreft.

     

  • Renovatie: buitenschrijnwerk

    In september doet precies bijna elke ramen- en deurenboer allerlei acties en opendeurdagen. Wij maken daar graag gebruik van 🙂

    Tijdens de zomermaanden bezochten we enkele kanshebbers om de opdracht voor het buitenschrijnwerk aan te gunnen. We maakten een selectie op basis van aanbevelingen van de architect, informatie van kennissen en collega’s en tinternet. Elke kanshebber bezochten we persoonlijk. Telkens namen we plannen van de architect en meetstaten en van dat spul mee. Dat zorgt er voor dat we nu eenvoudig een vergelijking kunnen maken van de offertes.

    Met een beetje chance wordt over een week of 2 de knoop doorgehakt en het contract getekend. Maar eerst moet er nog over enkele dingen onderhandeld worden. Er kruipt veel tijd in de bezoeken aan aannemers en het vergelijken van offertes maar we merken hoe langer hoe meer dat het wel rendeert. We gaan die tactiek dus blijven gebruiken. Het is niet onze bedoeling om bij elke aannemer het onderste uit de kan te halen. Wel vinden we een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit belangrijk.

    Wat het buitenschrijnwerk betreft, moeten we zelf nog een aantal dingen bekijken. Sowieso zal het buitenschrijnwerk een gefaseerd project zijn. In het bestaande woongedeelte zijn een aantal ruimtes voorzien van vernieuwde ramen (2007). Ze zijn van wit PVC, niet bepaald een streling voor het oog, maar het is zonde om die ramen nu al bij het afval te zwieren. Voordeel is dat de ramen in de voorgevel volledig vernieuwd zijn. In die gevel zal in eerste instantie dus enkel de voordeur vervangen worden. En die zal niet wit zijn 🙂

    De andere ramen in het bestaande woongedeelte, grotendeels een houten raamkozijn met enkele beglazing, worden wel vervangen in de eerste fase. Het zal een stevig verschil maken in de verwarmingskosten van ons stulpje.

    Voor de geïnteresseerden: we kozen voor donker aluminium en glas met U-waarde 1,0.

  • Renovatie: het plezante luik

    Kiezen, kiezen en nog eens kiezen. En dan bang wachten tot er in een offerte centen op je keuze geplakt worden 😉

    We begonnen de dag met een bezoek aan Ixina. Voor ons zijn de keuken en de badkamer het belangrijkste onderdeel van ons project. We kozen voor een ruime en comfortabele keuken. Dit is een ruimte waar we met ons gezin veel tijd in doorbrengen. De Wederhelft en ik koken allebei graag en de kinderen helpen graag. We werden zeer goed ontvangen bij Ixina. Doordat we al een vrij goed beeld hebben van wat we willen, verliep het gesprek vlot. We kozen kleurtjes, materialen, elektro, enz. Nu is het wachten op de ontwerpen die ze ons gaan bezorgen. Er was 1 must: een kookeiland. Ik las veel pro en contra over deze dingen maar wij zouden er toch graag eentje hebben. Het was leuk te horen dat we goed nagedacht hadden over ons concept, dat er dingen in zaten waar veel mensen niet bij stilstaan. de ervaring leert…

    Vervolgens wandelden we binnen in de baksteenwinkel. Ongelooflijk hoeveel verschillende soorten baksteen er bestaan! Tegenwoordig bestaat er een heel assortiment aan kleuren en formaten, binnen elke kleur heb je dan nog eens enkele opties (gesmoord, gevlamd, reliëf, vlak, enz). Pfwiejoew! Voor het stukje nieuwbouw kozen we een zwarte baksteen. Maar echt zwartzwart. We kregen enkele referentieadressen om wat huizen te bekijken die in die steen opgetrokken zijn. Dat bevestigde voor ons dat we de goede keuze maakten. Aan de hand van de richtprijzen kunnen we nu ook beter de offertes van aannemers beoordelen. Zo vonden we in 1 offerte bijvoorbeeld een rekenfout twv +/- 3500 euro. Als we zelf eens niet naar bakstenen gaan kijken waren, hadden we het niet eens geweten…

    Alsof dat nog niet genoeg was, ontfermden we ons ook nog over de ramen en deuren. Die zullen van aluminium zijn. Donker ook, zowel in het nieuw te bouwen gedeelte van ons huis als in het bestaand gedeelte. Maar dan begint het weer hè: de opties… Kip of draai? Verzonken dinges of niet? Rolluiken? Glastype? Oh en de schuifdeur: monorail of iets anders? Ook daar is het nu vol spanning wachten op de offerte die we gaan krijgen.

    Tegen het eind van de dag hadden we allebei een punthoofd. Ik weet waar we vanavond op restaurant over gaan babbelen 😉