Tag: afbraak

  • Uit het dagboek van Gonzo: verbouwen

    Uit het dagboek van Gonzo: verbouwen

    Hier zijn ze helemaal gek geworden! Echt, ik overweeg om me gaan aan te bieden bij een asiel. Al het meubilair staat her en der verspreid of is gewoon wég. Zelfs mijn salon en mijn krabpalen staan niet waar ze moeten staan. Mijn innerlijke autist wordt stapelgek tegenwoordig.

    ’s Ochtends krijg ik nog de tijd niet om wakker te worden want voor dag en dauw stoppen hier busjes met stevig gebouwde mannen. Die slepen tonnen materiaal binnen en maken daar een kabaal van jewelste mee. Gisteren wandelde ik de living (wat er voor moet door gaan) binnen om het hen eens ferm te zeggen maar denk je dat het iets uithaalde? Noppes. Nada. Ze glimlachten toen ik daar van mijn oren stond te maken. Ze keken letterlijk op me neer, puh!

    Muren gaan hier tegen de vlakte alsof het niks is. Die gasten breken het nest van mijn baasjes af en zij laten hen nog gewoon doen ook! Waar moet mijn kattenbak en mijn eten binnenkort staan als hun nest gesloopt is? Hebben ze daar al eens aan gedacht? Omdat mijn baasjes de ernst niet in zien van wat die vandalen hier aanrichten, besloot ik vandaag het heft in eigen handen te nemen. Parmantig wandelde ik hun nest binnen… en kreeg daar bijna een lading vallende bakstenen over me! En weer keken die bonkige kerels alsof ze het grappig vonden dat ik daar passeerde. Echt, ik had ze in hun enkels kunnen bijten!

    Trouwens, hun bestelwagen mogen ze ook wat beter onderhouden. Ik nam er vanmiddag een kijkje in en struikelde over alle spullen die ze daar in bewaren. Ik wilde net één en ander gaan saboteren om het nest van mijn baasjes te beschermen toen ze me op heterdaad betrapten. Ik vloog uit de camionette. Volgende keer beter.

    Dagen op rij heb ik geen siësta kunnen doen, het wreekt zich op mijn humeur. Hopelijk blijven die vandalen hier weg. Mijn witte pootjes zien begot grijs en bruin door de vuiligheid die ze achterlaten. Ik vind het maar niks. Wat bezielt mijn baasjes toch om hun nest zo te schandaliseren?

    IMG_20150813_163440

  • Update verbouwingen

    Update verbouwingen

    Het lijkt alsof we de afgelopen maanden geen slag gedaan hebben. Niets is minder waar. Achter de schermen werd er nagedacht, geteld, gewerkt, voorbereid en gebrainstormd. Eens we onze vergunning kregen van de stad, begonnen we met het opvragen van offertes. Dat klinkt simpel maar is het niet. We willen er een beetje de fatsoenlijke en betrouwbare aannemers tussenuit halen. Het kaf van het koren scheiden, weet je wel.

    Wij doen dus meer dan gewoon een mailtje sturen naar een aannemer. We checken referenties, informeren bij de architect naar zijn ervaring met deze of gene aannemer, gaan eens kijken naar een opgeleverd huis van die aannemer, enz. Bijkomend: als je 10 aannemers aanschrijft, reageren er hoop en al een stuk of 4. Die mannen hebben allemaal werk genoeg precies…

    We geven onszelf nog enkele weken en dan hakken we de knoop door voor de ruwbouw. Hopelijk kan de afbraak van het bijgebouw dan dit jaar nog gebeuren. Idealiter zou er ook dit jaar nog een aannemer starten met de kelder en ruwbouw maar ik vrees er een beetje voor.

    Daarnaast hebben we ook al een degelijke offerte voor zelfbouwpakketten voor elektriciteit, ventilatie en sanitair. Daar komt ook behoorlijk wat bij kijken.

    We gaan binnenkort met de plannen van de architect naar een keukenwinkel. De keuken en de badkamer zijn de dingen die voor mij toch wel heel belangrijk zijn in dit hele project. Comfort en kwaliteit staan voorop. Daar zal waarschijnlijk een prijskaartje aan vast hangen maar dit zijn ruimtes die in ons gezin erg intensief gebruikt worden.

    In de broeierige zomerzon die vorige week boven Molenstede hing, begon De Wederhelft al te graven voor Infrax. Bedoeling is dat die mannen hier een aansluiting op het gasnet komen leggen en daar moet je één en ander voor voorbereiden. Lees: uitgraven. Daar zijn we nog niet meteen mee klaar. In de grond blijkt vanalles te zitten dat er eigenlijk niet hoort te zitten. Bouwpuin bijvoorbeeld :\

    IMG_1035

  • Voorbereiding renovatie

    Voor wie het interesseert een kleine update…

    Deze week passeerde Poetin de firma voor grondonderzoek en funderingsadvies. Met hun tank maakten ze op 3 plaatsen een gat in de grond. Op basis van die proefboringen (of hoe het ook mag heten) maken zij een rapport op dat belangrijk is voor de architect. Conclusie van heel het gebeuren is dat de grond hier redelijk goed en stevig is. De kroost vond het in elk geval een hele belevenis.

    1932234_10152017099522572_1983022892_n

    De Wederhelft heeft zich hier de afgelopen 2 dagen uit de naad gewerkt om de afbraak van de stal voor te bereiden. De stal werd quasi leeg gemaakt (lees: de rest van het huis en de garages zijn nu volgestouwd). In de veranda heeft hij elektriciteit en sanitair voorzien zodat wasmachine, droogkast, vaatwasser en diepvriezer daar kunnen kamperen tot de nieuwbouw klaar is. De elektriciteit werd bijna overal in de stal afgekoppeld. Restafval dat niet mee in de containers met bouwpuin kan, werd al verwijderd (bv schuifdeur, binnendeur, houtwerk, plastiek, …). Er staat voor één dezer een bezoekje aan het containerpark geagendeerd.

    De kinderkamer die zich in de stal bevindt, is klaar voor de sloop. De verwarming werd er afgekoppeld, de deur is verdwenen, er werd nog één en ander afgebroken. Volgende stappen: elektriciteit afkoppelen in de kinderkamer van de stal en de deurgaten tussen de stal en het huis dicht timmeren met OSB-platen.

    Tussendoor bekijken we nog de voorbereidende EPB-studie, zijn we de markt aan het verkennen op zoek naar een verzekeringspolis voor bouwplaatsrisico’s en blijven we binnenkomende offertes vergelijken met de hulp van de architect. Al heb ik de indruk dat sommige aannemers niet zitten te springen om werk want het duurt wat lang naar mijn goesting eer we reactie van hen krijgen. Maar dat idee kan natuurlijk ook door mijn ongeduldige aard gevoed worden 😉

  • Renovatie: voorbereidend werk

    Sinds een week is onze voordeur versierd:

    IMG_0570

    Wat hebben we al gedaan? Aanstellen van een firma voor de energieprestatiebubbelwuppel (epb dus), aanstellen van een veiligheidscoördinator en van een stabiliteitsingenieur. Omdat dat nog niet genoeg kost, hebben we ineens al de firma voor de afbraak van de stal bevestigd. Zo ver zijn we dus al.

    Dit weekend gaan we de sondering regelen en nog wat offertes bekijken. Er zijn al offertes binnen voor ramen en deuren en voor de ruwbouw. Het valt me op dat aannemers geen Batibouw-voorwaarden in hun offertes vermelden, misschien moet ik maar eens informeren of zij geen kortingen geven ter gelegenheid van deze beurs. Met auto’s werkt het toch ook zo? Ook al ga je niet naar het Autosalon, je krijgt toch bij elke garagist salonvoorwaarden.

    Stapje voor stapje zullen we er wel komen…