Tag: zandbak

  • De multifunctionele zandbak

    ’t Is zover! Hij is klaar! De Wederhelft heeft een ganse week geploeterd met de hulp van de Koters (nu ja, hulp…) en nu is ie helemaal klaar. Met deksel enal 🙂

    Miss H doet niet liever dan een aanloop van 20 m nemen om dan head first in de zandbak te duiken. Elke keer opnieuw moet ik dan denken aan de rode vos die ik in een aflevering van Scheire en de Schepping een muis onder de sneeuw zag vangen.

    Raketman vind het geweldig om te rollebollen in het zand. En iedereen moet in zijn vreugde delen. Binnen de kortste keren resulteert dat in een Miss H of Robin die met een zandsmoel huilend binnen gestrompeld komen.

    Robin betrapte ik dan weer toen hij als een hond in de zandbak stond, met zijn handen was hij een put aan het graven. Het zand vloog achter hem tot 2 m boven zijn poep. Als het niet meer was.

    Kort samengevat: Triple Trouble is tevreden nu ze terug een zandbak hebben. Ze kunnen een halve meter diep graven eer ze op beton stoten. Ze graven en ploeteren dat het een lieve lust is, vaak zelfs zonder ruzie te maken. Het doet hen deugd dat ze meer ruimte hebben dan vroeger, ook in de zandbak. Zo een schelp is echt wel te klein voor drie kinders.

    Ondertussen heb ik hen ook al geleerd dat een zandbak voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Zo hielden ze gisteren een wedstrijd verspringen. Om maar iets te zeggen 🙂 Volgend plan is om af en toe stiekem iets te gaan ingraven in de zandbak en hen er niets van te zeggen. En dan maar in mijn vuistje lachen als hun snoetjes vol verwondering een ontdekking doen…

    Een dikke duim voor De Wederhelft is hier toch wel op zijn plaats. Hoe die man bergen werk verzette om de kinders blij te maken, chapeau. Het spitten was een hele klus, net als het plaatsen van de betonwanden en de betondallen onderaan. Zijn rug zal het ongetwijfeld geweten hebben… Hij mag terecht fier zijn op de vruchten van zijn arbeid!

    IMG_0717 IMG_0722 IMG_0724 IMG_0729

     

  • Zelf een zandbak maken.

    Dag 2.

    Een ganse dag heeft Triple Trouble samen met De Wederhelft liggen spitten. In de late namiddag was de put van 2 m³ klaar. Sommigen kunnen dat allicht sneller. Hier waren echter enkele enthousiaste kinderhandjes die stiekem achter de rug van papa het zand uit de kruiwagen haalden en terug in de put kieperden. 1 stap vooruit, 2 stappen achteruit 😉

    IMG_0638

    2 hoekpalen zitten er al in en staan waterpas. Iets wat van het gazon niet gezegd kan worden. De 2 andere hoekpalen en de betonplaten worden er morgen of overmorgen in gezet, afhankelijk van het weer. De oogst tijdens het spitten: nog glasscherven, beenderen (hopelijk nog steeds van hetzelfde kieken) en 5 ingegraven larves van meikevers die elders terug ingegraven werden om daar verder hun ding te doen.

    IMG_0641

    De kinders vinden het geweldig dat ze de vorderingen zo duidelijk kunnen zien. Hopelijk is tegen het eind van de week hun zandbak (en de afdekplaat) klaar. Dan kunnen ze er nog een verlengd weekend lang in spelen. Bedoeling is dat rond de zandbak een terras wordt aangelegd. Daar komen dan de tuinmeubelen te staan. Hoe of wat weten we nog niet maar we denken dat het wel mooi gaat worden 🙂

    Als er mensen zijn die iets kunnen doen met de uitgegraven grond, mag hier ten huize afgehaald worden…

  • Hoe maak ik een zandbak?

    Triple Trouble speelt graag in een zandbak. Ik kan het hen niet kwalijk nemen. Wat is er nu leuker dan kliederen met zelfgemaakte modder en experimenteren met zand? Bovendien krijgen je handen en voeten er dagelijks een goede scrubbeurt door. Ze hebben het een tijdje gesteld met een plastieken schelp zoals bijna elk huishouden er eentje heeft. Dat ding hebben we enkele maanden geleden niet mee verhuisd naar ons nieuwe stulpje. Het had duidelijk zijn beste tijd gehad. Een barstje hier, een barstje daar, die schelp was onherkenbaar.

    We wilden graag een grotere en steviger zandbak. Dus koos De Wederhelft voor een inbouwzandbak. Omdat we weten dat onze lieve bloedjes van kinderen nogal destructief kunnen zijn, kozen we voor een betonnen zandbak. Onderaan leggen we geen worteldoek maar… juist ja, beton met ventilatiegaten. Er zal ergens tussen de 1 en de 2 ‘kuup’ zand in die zandbak passen. Die wordt netjes in big bags aan huis geleverd. (goed hè, ik begin wat vakjargon te kennen ^^) Met die pietluttige zakjes van de speelgoedwinkel zou het anders een veel te kostelijke zaak zijn om die zandbak te vullen.

    Vandaag haalden De Wederhelft en telkens een zoon naar keuze het materiaal bij verschillende handelaars. Enkele betonplaten bij een kleine zelfstandige uit Schaffen, de betondallen voor de bodem kocht hij bij Cevo. We zijn de soulmate en Mister Ludo erg dankbaar voor de logistieke ondersteuning!

     

    Betonplaten 2 m x 50 cm: 4 stuks
       Betonplaten 2 m x 50 cm: 4 stuks
    Betondallen:  16 stuks (4 m²)
    Betondallen: 16 stuks (4 m²)
    Afmetingen uitzetten
    Afmetingen uitzetten

    Eens de lijnen uitgezet en goedgekeurd waren, kon het spitten beginnen. Er is niks mis met een beetje kinderarbeid om de klus wat vlotter te klaren hè. Tijdens het graven vonden ze onder andere glasscherven, botten (ik hoop van een kieken en niet van een dino), schroeven, … Wordt morgen vervolgd 🙂

    IMG_20140412_195540