Tag: herinneringen

  • Kattenbelletje

    Kattenbelletje

    Hey bomma, bomsie, kungfubomsie,

    Sinds corona je wegnam, neem je de telefoon niet meer op dus schrijf ik je een verjaardagsbrief. Hoe gaat het met jou? Amuseer je je daarboven wat? Zet je het kot niet te vaak op stelten? De rijstpap nog niet beu gegeten met je gouden lepeltje?

    Ik kom jou en bompa af en toe nog bezoeken, weet je dat? Ook al is er geen graf, zelfs geen gedenksteen. Ik weet nog precies waar jullie assen uitgestrooid werden. Daar ga ik dan telkens even gehurkt zitten voor een babbeltje.

    Je weet dat je altijd bij me bent maar sinds kort nog net iets meer dan anders. Mijn puberende dochter wilde haarlak om haar blonde lokken wat in bedwang te houden. Zo gezegd, zo gedaan, ik kocht haarlak voor haar… En gebruikte die zaterdag stiekem zelf toen ik ’s avonds naar een etentje ging. In de badkamer sprayde ik er op los, denkend dat ik nu eindelijk eens met het kapsel van een filmster zou buiten komen.

    Iets overviel me waar ik de vinger niet op kon leggen. Ja, ’t was goeie haarlak en oh die rook eigenlijk wel lekker. Pas toen ik weer beneden kwam, sloeg het besef me vol in mijn gezicht. Ik kocht jouw haarlak. De geur katapulteerde me terug naar de jaren ’80 en ’90. De gouden bus die vroeger op je ladenkast bij de spiegel op je slaapkamer stond te blinken. De gouden bus die ik vroeger stiekem zelf gebruikte wanneer ik weer eens mocht komen logeren. De geur die ik rook als ik naast je zat in de kerk of in de kapel van het militair domein. Of als ik je tegen kwam op de markt. Toen je ons feliciteerde met ons huwelijk. Toen je me in de kraamkliniek kwam bezoeken en je achterkleinzoon in je armen nam. In zoveel kleine dagdagelijkse gebeurtenissen was die geur er telkens bij.

    Eerst deed het pijn, maar al snel kon ik niet anders dan glimlachen. Want nu was je echt bij mij, ik kon je ruiken. In de auto, in het restaurant, later thuis in de zetel. Heel de tijd hing je rond mijn hoofd. Bij elke beweging die ik maakte, ademde ik heel goed in en dacht aan jou. En dat allemaal dankzij een onnozele bus haarlak. Er stonden misschien 20 verschillende soorten haarlak in de winkel, maar onbewust kocht ik net die bus en geen andere.

    We vergeten je hier niet bomma, nu niet en nooit niet. En met plezier gebruik ik nu wat vaker haarlak…

    Verjaar gelukkig, vier’em goed. Dat doen wij hier ook. Met een pateeke. En braaf zijn daarboven hè, dat we geen klachten horen!

  • Buitenspeeldag

    Onze Koters hebben bijna elke dag buitenspeeldag. Bij droog weer en temperaturen boven de 10°C, stormt Triple Trouble gezwind naar buiten voor pret in de gezonde buitenlucht. Zo ook vandaag. Zolang ze flink zijn mogen ze ravotten, kliederen en klodderen dat het een lieve lust is. Er is bijna niks wat een douche niet kan oplossen. Oh wacht…

    Vandaag gingen ze samen mortel maken. Ze zochten een schaaltje, vulden het met aarde en water en roerden als gek. De keuken zag al gauw fris bruin, op de deuren zaten bruine kinderhandafdrukjes. Hun water kwamen ze immers telkens in de keuken halen. Nadat ze enkele kilo’s van die prut gemaakt hadden, kregen ze een waterverbod. Buiten was De Wederhelft gras aan het maaien zonder dat de zak aan de grasmaaier zat. Het vers gemaaide gras vloog dus letterlijk in het rond. Binnen was ik alvast aan de voorbereidingen voor het avondmaal begonnen. Als ik in de keuken met eten bezig ben, wil ik niet dat ze met zand en viezigheid komen rotzooien in de pompbak. Vandaar dus het waterverbod.

    Ze speelden rustig buiten verder. Dacht ik. Ik had beter moeten weten want het was stil. Plots zag ik de oudste als een speer van de stal richting tuin stuiteren. Mijn intern alarm stond meteen in de hoogste fase. Stilletjes ging ik richting stal. Ik opende de deur en betrapte Miss H en Raketman op heterdaad. Hun kiepwagen zat vol… frituurolie. Ah ja mama want in mortel zit ook lijm hè en we krijgen van u geen water meer dus gebruiken we dat want dat is water en lijm in 1! Hoe cool is dat zeg :\

    Om zulk een dosis oplossingsgericht denken met een creatieve toets kon ik me niet druk maken. Ik sommeerde hen naar buiten met een verbod om nog 1 voet binnen te zetten zonder dat ze het eerst aan me vroegen. Ze zaten namelijk van kop tot teen onder de frituurolie. Al wat met hun lichaam in aanraking kwam, veranderde in een permanent vettige toestand. Toen kregen ze het lumineuze idee om hun t-shirts uit te trekken. Mij niet gelaten, het was buiten warm genoeg. Ikke terug de keuken in.

    Ik dacht bij mezelf dat ik nu alles wel gehad had voor vandaag. Nope, toch niet. 6 kinderoogjes werden zo groot als voetballen toen ze De Wederhelft in de mot kregen. Rond hem zat een groene waas van rondvliegend gras. De oogjes begonnen te blinken, hun mondhoeken krulden van oor tot oor. In een nanoseconde waren ze 5 are verder in het rondvliegende gras aan het rollen. Bij mezelf dacht ik ‘Aàààààààààhhhhhhhh!’ gevolgd door ‘ach ja, ze kunnen het maar beter ineens goed doen’.

    In recordtempo veranderden ze van 3 blanke kindjes met blond haar en blauwe ogen in dit:

    130704042206-sesame-street-muppet-oscar-grouch-horizontal-gallery

    De Wederhelft was om te ontploffen na het debâcle met de frituurolie. Ik kon me er echt niet boos om maken. Hoogstens wenste ik hen op dat moment toe dat ze later gezegend worden met kinderen zoals henzelf. Weet je, dit is zoiets typisch hè. Je kan daar razend kwaad om zijn of je kan daar nuchter mee om gaan. Experimenteren hoort bij het opgroeien. Over 20 jaar zullen we lachend herinneringen ophalen à la ‘weet je nog toen jullie die frituurolie gevonden hadden om mortel mee te maken’ of ‘weet je nog toen Raketman besloot zich te verstoppen in het compostvat’…

    Eén voor één droeg ik hen naar de douche zodat er in huis geen frietvetvoetjes van de achterdeur tot boven zouden staan. De stal en de veranda dweilde ik grondig zodat we onze nek niet breken als we daar passeren. Opgeruimd staat netjes. Maar ze moeten er geen gewoonte van maken 😉